Friday 13 May 2011

Chocolademousse met bier in piramide-vorm (NL)


Vorig weekend kreeg ik de kans om de Timmermans brouwerij te bezoeken. Daar (her)ontdekte ik een aantal van hun bieren. Geboren en getogen in Bordeaux, kan ik moeilijk een goed glas wijn afslaan. Een biertje daarentegen laat me koud. Maar daar probeer ik verandering in te brengen.

Nu ik in België woon, waardeer ik immers hoe langer hoe meer het gebruik van bier in de keuken. De verscheidenheid aan smaken is erg ruim, en bier geeft een uniek aroma aan een heel aantal gerechten. Daarom kon ik niet aan de gelegenheid weerstaan om in de brouwerij een boekje met bierrecepten te kopen. Tussen al die recepten – het één nog aanlokkelijker dan het andere – sprong er één recept meteen uit: chocolademousse met bier. Dat moest ik wel uitproberen…


Recept chocoladeschuim met Guinness (voor 8 personen)

Ingrediënten 
500 g fondant chocolade
4 eiwitten
2,5 dl room
150g suiker
1 fles Guinness

Warm de Guinness op en smelt de choloade erin. Klop de eiwitten stijf met de suiker, klop de room half stijf.
Spatel de chocolade onder het stijfgeklopt eiwit en daarna de room. Laat opstijven in de koelkast.

Recept amandelkoekjes (voor ongeveer 20 stuks)

Dit recept zonder eieren en met erg weinig bloem geeft heerlijk krokante koekjes. De karamelsmaak combineert perfect met de bittere smaak die het bier geeft aan de chocolademousse.

Ingrediënten
15 gr boter
50 gr bruine suiker
50 gr fijne kristalsuiker
50 g lauw sinaasappelsap
35 gr bloem
20 gr amandelschilfers of gehakte nootjes

Meng de suiker met de zachte boter. Voeg er het lauwe sinaasappelsap aan toe en vervolgens de bloem en strijk het mengsel glad. Zet het minstens een uur in de ijskast.
Vorm daarna hoopjes van het deeg en plaats ze op een beboterde bakplaat of op bakpapier. Strijk ze daarna in een keer glad met je vinger zonder deze op te tillen. Strooi er daarna de amandelschilfers of gehakte nootjes over. Laat in een oven op 180° bakken tot de koekjes goudbruin zijn.

Maak de koekjes los van de bakplaat en rol ze rond een fles of een andere ronde vorm. Voor het piramiderecept snijd je de koekjes in de vorm van een driehoek terwijl ze nog warm zijn.
Leg een koekje op de bodem, spatel er chocomousse op en vorm een piramide met de driehoekige koekjes. Hmmmmmmmmmmmmmm!!

Mijn tip: om het recept zoeter te maken, kan je wat opgeklopte room toevoegen.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...