Thursday 8 December 2011

Eva - Antwerpen (NL)


Voor de eerste keer ging Dans l’assiette des autres proeven in het bord van onbekenden! Inderdaad, in de niet aflatende zoektocht naar nieuwe recepten, belandde ik samen met een collega bij vrienden van haar zus. Op voorhand kenden we geen van beiden het avontuurlijke koppel, Eva en Adri, die ons uitnodigden voor een heerlijke lunch. Op het menu: een culinaire reis doorheen Portugal. Het werd een gezellige en smakelijke namiddag daar in hun mooie appartement in het Pulhof in Berchem.

Eva is een jonge, nieuwsgierige vrouw die zich voor haar etentjes graag laat inspireren door haar reizen. Die zondagnamiddag konden we genieten van een heerlijke Portugese schotel: cataplana. Deze heerlijke zeevruchtensoep werd vergezeld van favas, een mengeling van tuinbonen en gestoofd varkensvlees. Voor de gelegenheid serveerde Eva het eten in haar mooie Marokkaanse aardewerken servies. Als dessert kregen we een heerlijk smeuïge en geparfumeerde rijstpap. We werden echt verwend!

Nogmaals een hele grote merci aan het hartelijke koppel voor hun vorstelijk onthaal. Dank ook aan Anouk voor de coördinatie, de foto’s en de Nederlandse vertaling.

Haar recepten : 

Wat heeft je beïnvloed in de keuken?
Elke reis zorgt voor nieuwe culinaire indrukken en doet m'n creativiteit ontwaken. De originele combinaties van de Spaanse en Portugese keuken, de gevarieerde Italiaanse keuken, de kleurrijke Marokkaanse keuken, ... Ik ga op reis graag naar versmarkten waar je naast prachtig uitgestalde groenten en fruit vaak allerlei lokale specialiteiten ziet. Zo'n markten geven me altijd goesting om te koken. De topper vind ik natuurlijk de indrukwekkende Mercat de la Boqueria in Barcelona.

Wat zijn je culinaire zonden?
Tijdens het aspergeseizoen zou ik bijna elke dag asperges kunnen eten. Maar misschien wil je liever iets horen dat minder gezond is? Af en toe ga ik een lekker suikerbrood halen, en dan eet ik er natuurlijk veel te veel van. Met een dikke laag echte boter.

Wat is je grootste culinaire verwezenlijking?
Een overbluffende prestatie kan ik niet meteen noemen, want ik houd het graag gemakkelijk en eenvoudig. Culinaire hoogstandjes zijn niet aan mij besteed. Het meest tevreden ben ik over mijn ovengerechten en sudderschotels: moussaka, melanzane alla parmigiana, caponata, cassoulet, shepherd's pie, cataplana: da's gegarandeerd scoren bij de tafelgenoten.

Wat is jouw favoriete snel-snel maaltijd?
Met voorsprong 'penne alla carbonara' (pasta met room, spek, eieren, olijfolie en parmezaanse kaas). Klaar in een wip en het stilt de honger enorm goed. Kleine kindjes zijn er ook dol op. Dik tien jaar geleden heeft m'n Italiaanse neef me getoond hoe je dat klaarmaakt, en het is sindsdien al veel op tafel gekomen.

Wat is jouw grootste keukengeheim?
Als je een gerecht maakt met tomaten als ingrediënt, ga dan voor de meest smaakvolle tomaten (ook al kosten die net iets meer). Het maakt je gerecht zoveel lekkerder!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...